آیا می دانید که جزئیات قانون بیمه شخص ثالث چیست و آیین نامه اجرایی آن چگونه اجرا می شود؟ و آیا تا به حال راهنمای بیمه شخص ثالث را مطالعه کرده اید و می دانید که چه خساراتی را برای سرنشینان داخل خودرو و اشخاص ثالث خارج خودرو پوشش می دهد؟
بیمه شخص ثالث خودرو یکی از مهم ترین بیمه های اجباری است که باید توسط دارندگان وسایل نقلیه اخذ شود و مربوط به کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین از جمله: انواع خودروی سواری شخصی، خودروی مسافربری، وانت بار، کامیون، کامیونت، خاور، تریلی، اتوبوس، مینی بوس، ون، استیشن، و .. می باشد.
در صورتی که حین استفاده از خودرو هرگونه حادثه ای برای افراد ثالث رخ دهد و باعث خسارت های مالی و جانی برای افرادی به غیر از راننده شود می توان از بیمه شخص ثالث استفاده کرد. در راهنمای بیمه شخص ثالث که در پیشروی شما قرار دارد به طور مفصل در مورد جزئیات قانون بیمه شخص ثالث صحبت خواهد شد تا در صورتی که زمان خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث خودرو شما فرارسیده است با در نظرگرفتن تمام موارد مهم، بیمه ثالث مناسب و به صرفه را انتخاب کنید.
این قانون یکی از مهم ترین قوانین بیمه ای است که بیش از 50 سال است در کشور ما اجرا می شود. قانون بیمه شخص ثالث اخذ این بیمه را برای بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه اجباری کرده است.
این قوانین در سال های گذشته تغییراتی داشته اند که آگاهی از آن ها و همینطور پوشش های بیمه ای آن در زمان وقوع حادثه می تواند مهم باشد.
در این متن به بررسی این قوانین پرداخته خواهد شد. اما قبل از آن مهم است که با عناوین و اصطلاحات مهمی آشنا شوید که اصول قانون بیمه ثالث را تشکیل می دهند.
حوادث یا حادثه به هر گونه سانحه رانندگی گفته می شود که به طور غیرعمدی و یا ناگهانی به وقوع بپیوندد. این سوانح می تواند یکی از موارد زیر باشد:
شما می توانید در هر یک از موارد بالا در صورت که آسیبی به خودرو و یا اشخاص ثالث وارد شد از شرکت های بیمه گر هزینه ای را بابت خسارات وارد شده دریافت کنید.
بنا به قانون و با توجه به ضوابط موجود پرداخت خسارت برای حوادث ذکر شده در بالا صورت خواهد پذیرفت و برای همین برای یک راننده مهم است که بداند منظور از حادثه در قانون چیست و در چه سوانحی می تواند از مزایای خدمات پوشش هزینه های بیمه بهره مند شود (برای مثال حوادث عمدی مشمول بسیاری از قوانین بیمه ای نمی شوند).
خسارت های مالی یا جانی که شرکت های بیمه ای به موجب قانون آن ها را پوشش می دهند متفاوت هستند که دو نکته مهم درباره آنها وجود دارد:
توجه داشته باشید که خسارت های جانی به طور معمول با مراجعه به پزشکی قانونی مشخص می شود که نوع و نرخ دیه و یا ارش پس از انجام معاینات تعیین خواهد شد.
با این معاینات هر گونه صدمه وارد شده به بدن آسیب دیده و یا از کارفتادگی و نقص عضو (چه به صورت موقت باشد و چه به صورت دائم) مشخص می شود.
علاوه بر این دیه فوت و هزینه های معالجه نیز با توجه به قوانین بیمه شخص ثالث و با در نظر گرفتن سقف تعهدات بیمه تحت پوشش قرار خواهد گرفت.
توجه داشته باشید که خسارت مالی تنها به زیان هایی گفته می شود که به اموال شخص ثالث وارد می شود. به بیان دیگر در صورتی که خسارت به اموال و خودروی شما وارد شود بیمه هیچ مسئولیتی در قبال تامین هزینه آن ها ندارد.
در این موارد تنها در صورت داشتن بیمه بدنه خودرو می توانید خسارت های مالی وارد شده به خودروی خود را دریافت کنید.
شخص ثالث کسی است که در طی حادثه رانندگی دچار آسیب های مالی و یا جانی شده باشد.
البته به استثنای راننده وسیله نقلیه که مقصر حادثه است (برای پوشش خسارت های وارد شده به راننده باید از بیمه حوادث راننده که بخشی از شخص ثالث است، استفاده کنید.)
منظور از وسیله نقلیه در قانون کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی شهری و بین شهری مانند سواری، وانت، کامیونت، کامیون، تریلی، واگن، یدک، کفی تریلی، مینی بوس، اتوبوس، و ... می باشد.
حال که با اصطلاحات مهم در قانون بیمه ثالث آشنا شدید، در ادامه به بررسی جامع این قانون پرداخته خواهد شد. اما قبل از آن اشاره ای به دلیل اجباری بودن آن خواهد شد.
عده ای با توجه به قیمت بالای بیمه نامه می پرسند که دلیل اجباری بودن بیمه شخص ثالث چیست
در پاسخ باید گفت که حوادث جانی و مالی که در اثر وقوع یک حادثه رانندگی به وجود می آیند در مواردی با خسارات هنگفتی روبرو خواهند بود.
این در حالی است که راننده مقصر حادثه ممکن است توان مالی پرداخت این خسارت ها را نداشته باشد. حتی ممکن است که راننده مقصر در این حوادث جان خود را از دست بدهد.
به همین دلیل قانون تلاش کرده است تا با اجباری کردن دریافت بیمه نامه شخص ثالث مشکلات ناشی از هزینه های به وجود امده در اثر سوانح رانندگی را کاهش دهد.
به همین دلیل در صورتی که یکی از وسایل نقلیه موتوری و ریلی شهری و بین شهری (که در بالا به آن ها اشاره شد) را داشته باشید، باید حتما نسبت به دریافت بیمه نامه شخص ثالث برای وسیله نقلیه خود اقدام کنید.
در صورتی که مالک وسیله نقلیه یک فرد حقیقی نباشد و خودرو در مالکیت شخصیت حقوقی مانند یک شرکت قرار داشته باشد، شرکت به عنوان مالک موظف به خرید بیمه خودرو است.
حتما لازم نیست مالک وسیله نقلیه اقدام به بیمه خودرو کند. بلکه کسی که وسیله نقلیه در تصرف اوست نیز می تواند اقدام به بیمه آن بنماید (به بیان دیگر حتما لازم نیست که بیمه به نام مالک خودرو باشد).
در این بخش از راهنمای بیمه شخص ثالث لازم است تا برای شما بیان کنیم که پوشش های بیمه شخص ثالث چیست و چه خدماتی را در بر می گیرد. به طور حتم مطالعه این بخش از این راهنما برای شما جالب خواهد بود.
پوشش های بیمه شخص ثالث شامل تامین خسارات جانی یا بدنی و مالی می باشد که به اشخاص ثالث توسط راننده یا خودروی مسبب حادثه وارد می شود.
اما یک نکته مهم بیمه حوادث راننده است که بنا به قانون در بیمه شخص ثالث گنجانده شده و خسارات بدنی و جانی راننده مقصر حادثه را پوشش می دهد. اما آیا می دانید که موارد خارج از پوشش بیمه شخص ثالث چیست که توسط شرکت های بیمه تامین نمی شود؟
برخی از خسارت های مالی تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار نمی گیرند و حتی ممکن است تحت شرایطی خاص، پوشش های معمول این بیمه لغو گردد؛ بنابراین آگاهی از این موارد الزامی به نظر می رسد.
موارد خارج از پوشش شرکت های بیمه عبارتند از:
حال که گفتیم موارد تحت پوشش و خارج از پوشش تامین خسارت بیمه شخص ثالث چیست در ادامه راهنمای شخص ثالث به اهمیت نظارت بیمه مرکزی بر فعالیت شرکت های بیمه خواهیم پرداخت.
با توجه به این که کشورهای مختلف قوانین بیمه خودرو را در زمان های مختلفی تصویب کرده اند نمی توان تاریخ دقیقی برای اجباری شدن بیمه شخص ثالث بیان کرد.
در بسیاری از کشورهای غربی تاریخچه بیمه شخص ثالث و قانون بیمه خودرو به سال های ابتدایی قرن بیستم میلادی و به زمان گسترش استفاده از وسایل حمل و نقل ماشینی در این کشورها بر می گردد.
در آمریکا حدود بیش از صد سال پیش اولین بیمه خودرو صادر شد و به تدریج در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز این بیمه ها برای دارندگان وسایل نقلیه صادر شد.
برای مثال کشورهای آمریکا، انگلیس و آلمان به ترتیب در سال های 1927 میلادی، 1930 و 1939 میلادی دریافت بیمه ثالث را اجباری کردند.
در ایران اجباری شدن دریافت این بیمه به سال های 1347 و 1348 شمسی بر می گردد. به گونه ای که در سال 47 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگاه وسیله نقلیه موتوری در برابر اشخاص ثالث که در سوانح رانندگی دچار ضرر و زیان می شوند تصویب شده و در سال 1348 اجرا شد.
این قانون در سال های گذشته تغییراتی کرده است که در ادامه پس از اشاره به انواع بیمه خودرو بعضی از مهم ترین این تغییرات بیان شده است.
در بخش های دیگر راهنمای بیمه شخص ثالث اشاره شد که انواع بیمه خودرو چیست اما در این بخش به طور خلاصه به بیان آن ها خواهیم پرداخت:
حال که می دانید تاریخچه و انواع بیمه ماشین چیست در ادامه راهنمای بیمه ثالث به بررسی تعهدات شرکت بیمه و مبلغ بیمه ثالث پرداخته خواهد شد.
این آیین نامه در مورد سقف حق بیمه قابل پرداخت، میزان ارائه تخفیفات به بیمه، و یا نحوه قسط بندی بیمه نامه شخص ثالث خودرو می باشد.
این آیین نامه توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می شود و پس از این که به تایید شورای عالی بیمه رسید باید به تصویب هیئت وزیران برسد تا بتوان بر اساس آن به تعیین حق بیمه و میزان تخفیفات بیمه و یا نحوه تقسیط حق بیمه می پردازد و شرکت های بیمه باید مبالغی که برای تمدید بیمه نامه دریافت می کنند را با توجه به این آیین نامه مشخص کنند.
نرخ حق بیمه پایه با احتساب نرخ مالیات بر ارزش افزوده و بر اساس نوع خودرو و نوع کاربری خودرو و وسیله نقلیه مورد استفاده عموم جامعه و.... برای خودروهای سواری(پراید، پژو، وانت، سمند و....) و موتور سیکلت ها سالانه کمتر از 4 میلیون تومان است.
در آیین نامه تعیین سقف حق بیمه به فاکتورهای متعددی توجه می شود که تعدادی از آن ها عبارت هستند از:
شاید به خوبی بدانید که مبلغ حق بیمه خودروهایی که دارای کاربری متفاوت هستند (برای مثال خودروهای شخصی و مسارفربری) یکسان نیست. علاوه بر این سال ساخت خودرو نیز در میزان سقف حق بیمه موثر است. به همین دلیل باید تاکید کنیم که مالکان وسایل نقلیه باید با در نظر گرفتن مدل و کاربری خودروی خود نسبت به محاسبه مبلغ بیمه نامه آن اقدام کنند.
یکی از مهم ترین نکاتی که به طور حتم باید در راهنمای بیمه ثالث لازم است مورد بررسی قرار بگیرد ، مبلغ بیمه شخص ثالث خودرو است.
مبنای تعیین مبلغ بیمه شخص ثالث و نرخ پایه این بیمه به موجب قانون حداقل مبلغ بیمه برای خسارات بدنی و جانی با توجه به دیه یک فرد مسلمان (دیه مرد) در ماه های غیر حرام تعیین می شود.
در صورت نیاز به محاسبه مبلغ تمدید اعتبار بیمه نامه در سال 1400 را داشته باشید باید بدانید که نرخ پایه بیمه ثالث خودرو چیست و با توجه به چه فاکتورهایی تعیین می شود.
نرخ پایه بیمه توسط بیمه مرکزی تعیین می شود. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران این نرخ را با توجه به نرخ دیه تعیین می کند که هر سال توسط قوه قضائیه تعیین می شود.
به دلیل افزایش مبلغ دیه فرد مسلمان است (که با افزایش دیه و توسط قوه قضاییه تعیین می شود) ما شاهد افزایش حداقل مبلغ مورد نیاز برای بیمه ثالث خودرو می باشیم.
در سال جاری نرخ دیه در ماه های غیر حرام برابر با 480 میلیون تومان تعیین شد که باعث افزایش نرخ پایه بیمه گردید. این مبلغ در ماه های غیر حرام تا بیش از ششصد میلیون تومان افزایش خواهد یافت (در صورت وقوع سانحه در این ماه ها باید بدانید خسارت بیشتری توسط بیمه در ماه های حرام پرداخت خواهد شد).
علاوه بر نرخ دیه که مهم ترین نقش را در تعیین مبلغ بیمه خودرو دارد، عوامل دیگری هم هستند که روی مبلغ حق بیمه تاثیر خواهند گذاشت.
یکی از این عوامل مشخصات خودرویی است که قصد بیمه کردن آن را دارید (سواری، باربری، عمومی، کشاورزی و ...). به خصوص تعداد سیلندر خودرو و کاربری آن ( انواع خودروی باربری، مسافربری یا سواری شامل آژانش مسافرتی، مسافربری درون شهری، و ...) نقش مهمی در هزینه مورد نیاز برای تمدید بیمه نامه دارند.
در این بین موتورسیکلت ها نیز باید بیمه نامه داشته باشند اما هزینه لازم برای دریافت بیمه برای موتور سیکلت کمتر از خودروهای چهارچرخ است و در سال 1400 در اکثر موارد کمتر از یک میلیون تومان بوده است.
پس از این که با توجه به تعداد سیلندر و کاربری خودرو یا موتورسیکلت توانستید از حق بیمه شخص ثالث ان در سال 1400 آگاه شوید، نوبت به اعمال تخفیفات و یا جرائم بیمه می رسد که در ادامه بررسی شده است.
شاید تخفیف عدم خسارت برای بسیاری از شما روشن باشد و برای همین نیازی به توضیح زیاد در مورد این که تخفیف عدم خسارت چیست نداشته باشید اما اگر اولین بار است که بیمه شخص ثالث را تهیه می کنید، این بخش از راهنمای بیمه ثالث برای شما است.
تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به راننده ای تعلق می گیرد که در یک سال دچار حادثه ای که منجر به دریافت خسارت بیمه شخص ثالث شود، نشده باشد.
این تخفیف به طور پلکانی هر ساله 5 درصد افزایش می یابد. به گونه ای که در سال های اول، دوم و سوم به ترتیب 5، 10 و 15 درصد تخفیف به شما تعلق خواهد گرفت.
حداکثر تخفیف عدم خسارت بیمه نامه 70 درصد است که پس از 14 سال رانندگی بدون سانحه منجر به دریافت خسارت از بیمه نامه به راننده خودرو تعلق خواهد گرفت.
اگر یک فرد مالک خودرویی باشد ولی بیمه شخص ثالث نداشته باشد، به ازای هر روز تاخیر در خرید یا تمدید بیمه باید یک مقدار جریمه تعیین شده را پرداخت کند.. به این جریمه اصطلاحا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث می گویند. اگر بیمه ثالث را در وقت مقرر شده تمدید نکنید و حادثه ای در هنگام رانندگی شما پیش بیاید، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی برای پرداخت خسارت به عهده نمی گیرد و تمام خسارت را بایستی شخصا پرداخت نمایید.
مبلغ جریمه دیرکرد به صورت روزانه به مبلغ بیمه شخص ثالث اضافه می شود که هنگام خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث لازم است آن را پرداخت کنید.
سقف تعهدات مالی شرکت بیمه در صورتی که خودرو یا اموال شخص ثالث آسیب ببیند مهم است و برای همین پیش از تهیه بیمه شخص ثالث لازم است بدانید که سقف تعهدات مالی این بیمه چقدر است.
حداقل میزان تعهدات پیش بینی شده در بیمه ثالث در سال 1400 برابر با 16 میلیون تومان است. اما شما می توانید با پرداخت مبالغ اضافه سقف این تعهدات را تا مبلغ 180 میلیون بالا ببرید و تا اطمینان داشته باشید در صورت بروز سانحه بیمه پوشش مالی بیشتری را پرداخت خواهد کرد.
الحاقیه سندی مکمل در بیمه است که اصلاحات و تغییرات بیمهنامه مثل تغییر در اطلاعات بیمهگزار، یا افزایش سرمایه صادر می شود. در واقع الحاقیه یک توافق کتبی بین بیمه گذار و شرکت بیمه است.
مهم ترین الحاقیه ای که در سال های گذشته الزامی بود، الحاقیه افزایش قیمت بیمه ثالث در سال جدید است.
یعنی با فرض اینکه بیمه نامه شما خرداد سال 1400 نیاز به تمدید داشته باشد، ما به تفاوت افزایش قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1400 را بایستی با دریافت الحاقیه پرداخت می نمودید که قبلا مشکلاتی برای دارندگان وسایل نقلیه به همراه داشت. خوشبختانه اخیرا با تغییراتی که در قانون به وجود امده است اخذ آن از سال 1400 الزامی نیست.
بنابراین در صورتی که شما قصد داشته باشید از مزایای جبران خسارت های مالی تا سقف بالاتر استفاده کنید می توانید مبلغ بیشتری را در زمان تمدید بیمه پرداخت کنید. در غیر اینصورت مبلغ خسارت بیمه مطابق با نرخ بیمه شخص ثالث در سال گذشته محاسبه می شود.
توجه داشته باشید که شرکت بیمه در صورتی که شما خواهان افزایش سقف تعهدات مالی باشید، موظف است قرارداد الحاقیه را با شما منعقد کند.
با توجه به این که بسیاری از افراد ممکن است که به تعویض خودرو و خرید و فروش آن بپردازند، ممکن است جای سوال باشد که تاثیر انتقال مالکیت خودرو بر روی بیمه ثالث ماشین چیست
پیش از سال 99 هنگام فروش خودرو، تمامی تخفیفات بیمه فروشنده به صاحب جدید خودرو منتقل و این موضوع به ضرر فروشنده تمام می شد. در عوض صاحب جدید ماشین از تخفیفات بیمه بهره مند می شد و سود می کرد. اما اکنون با اجرایی شدن قانون جدید، فردی که قصد فروش ماشین خود را دارد به راحتی می تواند تخفیفات بیمه خود را نگه دارد و اگر خودروی جدید خریداری کرد از آن استفاده نماید
با این وجود با توجه به تغییراتی که اخیرا در قانون انتقال بیمه شخص ثالث و تعویض پلاک خودرو به وجود آمده است، کلیه تخفیفات بیمه نامه متعلق به فروشنده و یا انتقال دهنده خودرو است و او می تواند این تخفیفات را به خودروی خود یا خودروی پدر، مادر، همسر و یا فرزندان خود منتقل کند.
آیین نامه اجرایی این بند از قانون بیمه اخیرا پس از پیشنهاد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تایید و تصویب شورای عالی بیمه و هیئت وزیران اجرا شده است.
به موجب قانون خودروهای وارداتی که با انتقال مالکیت وارد ایران می شوند، در صورتی که در خارج از ایران توسط یک شرکت که مورد تایید بیمه مرکزی نیست بیمه شده باشند، باید پس از وارد شدن به ایران بیمه شوند و امکان استفاده از بیمه نامه سابق وجود ندارد.
در این بخش از راهنمای بیمه شخص ثالث لازم است که اشاره شود که مبلغ خسارت این بیمه چگونه پرداخت می شود. این مبالغ را به دو دسته می توان تقسیم نمود که به مبالغ لازم برای تامین خسارات مالی و مبالغ لازم برای تامین خسارات بدنی تقسیم می شوند.
برآورد خسارات مالی که اشخاص ثالث توسط کارشناس بیمه صورت خواهد گرفت و شرکت بیمه تا سقف تعهدات مالی خود (که در سال 1400 برابر با 16 میلیون تومان (البته سقف تعهدات مالی قابل افزایش) است) را پرداخت خواهد کرد.
اما خسارت های بدنی (جانی ) توسط پزشکی قانونی تعیین می شود و با توجه به آسیب ها، جراحات وارده، شکستگی، کوفت دیدگی، و نقص عضو یا فوت اشخاص ثالث متفاوت خواهد بود.
سقف این تعهدات برای هر فرد برابر با دیه کامل فرد مسلمان در اسلام است که توسط قوه قضائیه تعیین می شود.
البته هزینه مخارج پزشکی و از کارافتادگی نیز با توجه به مخارج درمان و مدت ازکارافتادگی فرد محاسبه و بنا به ضوابط پرداخته خواهد شد. حال که می دانید نحوه سقف پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث چیست در ادامه راهنمای بیمه ثالث به چگونگی پرداخت این مبالغ به سرنشینان خودرو و افراد خارج از خودرو پرداخته خواهد شد.
سقف تعهدات شرکت بیمه برای پرداخت خسارت به کسانی که در خارج از خودروی مسبب حادثه متحمل ضرر و زیان شده اند، ده برابر سقف تعهدات بدنی ذکر شده در بیمه نامه می باشد.
به طور معمول خسارت هایی که به اشخاص ثالث در خارج از خودروی مقصر وارد می شود کمتر از این میزان است، اما در صورتی که این خسارات بیش از سقف ذکر شده باشد، مبلغ خسارتی که شرکت بیمه باید پرداخت کند بین زیان دیدگان تقسیم خواهد شد.
بر اساس قوانین موجود صندوق تامین خسارت های بدنی می تواند باقی مانده خسارت را به این افراد با در نظر گرفتن ضوابط قانونی پرداخت کند.
ما در مورد صندوق تامین خسارات بدنی در ادامه توضیح خواهیم داد، اما به طور حتم در صورتی که در حادثه ای تلفات و صدمات زیادی به افراد ثالث وارد شده باشد، بهتر است که برای آگاهی کامل از سقف این تعهدات و نحوه تخصیص آن با کارشناسان بیمه مشورت کنید.
حال که می دانید سهم آسیب دیدگان خارج خودرو از بیمه شخص ثالث چیست باید بدانید که در صورتی که وسیله نقلیه ای که باعث ایجاد سانحه رانندگی شده است دارای سرنشین باشد، سرنشینان خودرو نیز جزو اشخاص ثالث محسوب می شوند و می توانند هزینه خسارت های بدنی وارد شده به خود را تا سقف معینی از شرکت بیمه دریافت کنند.
اجازه بدهید با یک مثال سقف این تعهدات را برای شما روشن کنیم:
فرض کنید که ظرفیت مجاز یک خودرو چهار نفر باشد. در این صورت سقف مبلغ قابل پرداخت به سرنشینان داخل خودرو مربوطه با توجه به قوانین بیمه شخص ثالث چهار برابر سقف تعهدات بدنی بیمه نامه است.
در این حالت در صورتی که تعداد افرادی که داخل خودرو بوده اند بیش از حد مجاز بوده و برای مثال پنج نفر باشند، مبلغ خسارت بیمه نامه که شرکت آن را پرداخت می کند بین این 5 نفر تسهیم می شود.
باقی مانده مبلغ که همان مابه التفاوت خسارت بدنی وارده به اشخاص ثالث است از طریق صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت شده و طبق مقررات از مقصر حادثه دریافت خواهد شد.
نکته بسیار مهم:
در تصادفاتی که خسارات وارده به افراد بسیار زیاد بوده و بیش از سقف تعهدات شرکت بیمه باشد، با توجه به این که امکان پرداخت کلیه خسارت ها وجود ندارد، شرکت بیمه باید این موضوع را به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق پرداخت مابه التفاوت خسارات گزارش دهد (در این گزارش باید کلیه مستندات مربوط به خسارت ها و آسیب های وارد شده موجود باشد).
ما در بخش های قبل اشاره شد که در صورتی که خسارت های وارد شده به اشخاص ثالث بنا به دلایلی توسط شرکت بیمه پرداخت نشود، صندوق تامین خسارت های بدنی آن را پرداخت خواهد کرد.
شاید برای شما سوال باشد که دلیل پیش بینی این صندوق در قوانین بیمه شخص ثالث چیست و چرا باید خسارت های وارد شده از جایی به جز منابع شرکت های بیمه گر تامین شود؟
در پاسخ باید گفت که به طور حتم کسی که در یک حادثه رانندگی به عنوان شخص ثالث آسیب دیده است هیچ گونه تقصیری در بروز سانحه نداشته است و برای همین است که قانون تمهیدات لازم را برای پشتیبانی از افرادی که در سوانح رانندگی دچار صدمه می شوند اندیشیده است.
این صندوق در موارد زیر کمک بسیار زیادی به تامین هزینه خسارت های وارد شده به اشخاص ثالث خواهد نمود:
علاوه بر موارد بالا به هر دلیل دیگری که شرکت های بیمه نتوانند خسارت های وارد شده به اشخاص ثالث را پرداخت کنند این صندوق است که مسئول جبران این خسارات خواهد بود.
با توجه به این که همان طور که گفته شد در قوانین بیمه شخص ثالث پیش بینی تامین خسارت های وارد شد از طریق صندوق جبران خسارت های بدنی شده است، برای مخاطب سوال است که تامین منابع لازم برای پرداخت خسارات توسط این صندوق به چه صورت خواهد بود یا به بیان دیگر منابع تامین خسارات پرداخت شده توسط صندوق در این بیمه چیست؟
در پاسخ باید بدانید که هشت درصد حق بیمه ای که شما به طور سالانه برای تمدید اعتبار بیمه نامه شخص ثالث خود پرداخت می کنید به صندوق جبران خسارت های بدنی واریز می شود.
این مبلغ یکی از مهم ترین منابع تامین خسارت می باشد. علاوه بر این 20 درصد از جریمه هایی که راهنمایی و رانندگی در کل کشور وصول می کند نیز به این صندوق اختصاص می یابد.
بخشی از هزینه های دادرسی که توسط دادسراها و قوه قضائیه دریافت می شود به همراه جزای نقدی که توسط این قوه یا تعزیرات حکومتی اخذ می شود نیز به حساب صندوق تامین خسارت واریز می شود.
علاوه بر این کمک هایی که به صندوق می شود و سرمایه گذاری هایی که توسط آن صورت می پذیرد در کنار مبالغ دریافتی از مقصران حادثه (که در بخش های دیگر مورد اشاره قرار گرفتند) از جمله مهم ترین منابع تامین خسارت های وارد شده به اشخاص ثالث در تصادفات رانندگی در موارد خاص می باشد.
حتی دولت می تواند بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت و حامل های انرژی را به حساب صندوق واریز کند تا مشکلی در تامین این هزینه ها وجود نداشته باشد.
بسیاری از حوادث و سوانح رانندگی هستند که به دلیل بی توجهی راننده به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به وجود می آیند. در این حالت با توجه به این که علت اصلی سانحه یکی از تخلفات رانندگی بوده است که مستلزم جریمه است، ممکن است برای شما سوال باشد که بندهای قانون برای راننده متخلف یا شرکت بیمه در بیمه شخص ثالث چیست.
قوانین بیمه شخص ثالث می گویند که در این مواقع شرکت بیمه باید خسارت های وارد شده به افراد زیان دیده را پرداخت کند و در عوض می تواند از راننده مقصر مبلغی را دریافت نماید.
مبلغ دریافت شده از راننده مقصر حادثه با توجه به این که چندمین بار است که با ارتکاب جرائم راهنمایی و رانندگی باعث وقوع سوانح رانندگی شده است متفاوت خواهد بود.
برای بار اول معادل دو و نیم درصد از خسارت هایی که شرکت بیمه به آسیب دیدگان پرداخت کرده است از راننده مقصر حادثه دریافت می شود.
برای بار دوم در صورت وقوع تصادف به دلیل تخلفات رانندگی راننده مقصر ملزم به پرداخت 5 درصد از خسارت هایی می باشد که توسط شرکت بیمه به اشخاص ثالث زیان دیده در حادثه پرداخت شده است.
برای بار سوم این مبلغ در صورت وقوع تصادف به دلیل تخلفات رانندگی به ده درصد افزایش خواهد یافت.
توجه داشته باشید که همه موارد بالا در صورتی است که شما حین تخلف رانندگی دچار سانحه شوید و علاوه بر این مقصر شناخته شوید. در صورت عدم ارتکاب جرائم راهنمایی و رانندگی این مبالغ از راننده مقصر حادثه دریافت نخواهد شد و شرکت بیمه کل آن را پرداخت خواهد کرد.
در این بخش باید اشاره ای به موارد خاص داشته باشیم و بگوییم که در این موارد تبصره های قانون بیمه شخص ثالث چیست
در موارد خاص ممکن است که وقوع سانحه و تصادف رانندگی به دلایل دیگری به جز تخلفات راهنمایی و رانندگی صورت گرفته باشد.برای مثال ممکن است که یک نفر به طور عمد باعث تصادف و وارد شدن آسیب به دیگران شود.
اگر چه در اکثر موارد تصادفات رانندگی به طور غیر عمد هستند. اما به طور حتم در موارد نادری شاهد تصادفات عمدی هستیم. در این حالت شرکت بیمه خسارت های وارد شده به شخص ثالث را پرداخت خواهد کرد و در عوض از راننده مقصر حادثه عمدی به مراجع قضایی شکایت خواهد نمود.
در صورت محکوم شدن، راننده مقصر (که به عمد باعث تصادف شده است) ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان خسارت به شرکت بیمه خواهد بود.
زمانی که فرد در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر اقدام به رانندگی کند و به همین دلیل موجب بروز سانحه ای شود که به دیگران آسیب وارد نماید.
در این حالت نیز شرکت بیمه خسارات وارده را به اشخاص ثالث پرداخت خواهد کرد و در مراجع قضایی به جای زیان دیدگان از فرد مقصر حادثه شکایت خواهد کرد.
رانندگی بدون گواهینامه نیز یکی از مواردی است که استثنا محسوب می شود و می تواند از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.
بر اساس قانون در صورتی که یک فرد بدون گواهینامه اقدام به رانندگی با خودرویی کند که دارای بیمه است و این رانندگی منجر به تصادف شود، شرکت بیمه خسارت وارد شده بر افراد زیان دیده در حادثه را پرداخت خواهد کرد و از طریق مراجع قضایی پیگیر دریافت هزینه از مسبب حادثه خواهد شد.
در هر یک از موارد بالا در صورت وجود هر گونه اختلاف بین شرکت بیمه و فردی که مقصر حادثه است دادگاه به بررسی موضوع خواهد پرداخت.
در موارد نادری ممکن است که یک فرد خودروی فرد دیگری را سرقت کرده و با آن اقدام به رانندگی کند. در صورتی که در این هنگام فرد با خودروی سرقتی تصادف کند و خودرو بیمه داشته باشد، اگر چه شرکت بیمه خسارات وارده را به اشخاص ثالث پرداخت خواهد کرد، اما می تواند به مراجع قضایی شکایت کند و تمام و یا بخشی از خسارات وارد شده را دریافت کند.
در صورتی که راننده مقصر خودرو را سرقت نکرده باشد، اما از سرقتی بودن خودرو آگاه باشد باز هم شرکت بیمه می تواند از او شکایت کند.
ممکن است که دلیل به وجود آمدن حادثه رانندگی نقص راه باشد. یا این که در محلی به دلیل عدم وجود علائم راهنمایی و رانندگی سوانحی به وقوع بپیوندند، در این موارد با توجه به این که راننده مسبب حادثه در واقع تا حدودی بی تقصیر است، قانون پیش بینی های خاصی کرده است که در این بخش به آن اشاره خواهد شد.
بر اساس قانون بیمه شخص ثالث در صورتی که بنا به دلایل خارج از اختیار راننده مانند:
تصادفی روی دهد، شرکت بیمه خسارت های وارد شده را جبران خواهد کرد. اما شرکت می تواند از دستگاه های اجرایی یا کسانی که با سهل انگاری خود در وقوع حادثه دخیل بوده اند (با توجه درجه تقصیر آن ها) شکایت کند.
در این موارد دستگاه اجرایی مربوطه و یا هر یک از مسببان ممکن است که ملزم به بازپرداخت خسارت های وارد شده به شرکت بیمه باشند.
آیا می دانید سوابق رانندگی یک فرد بنا به قانون با توجه به امتیازات، تخفیفات، و یا جرائمی که برای او به دنبال دارد بر روی مبلغ بیمه شخص ثالث چیست؟
خود شما به خوبی می دانید که رانندگانی که دارای سابقه تصادف رانندگی و دریافت خسارت هستند، باید مبلغ بیشتری را برای بیمه خودروی خود بپردازند.
این افزایش مبلغ بیمه نامه و یا کاهش آن (با توجه به تخفیفات بیمه نامه) با توجه به آیین نامه های مصوب هیئت وزیران که به تایید شورای عالی بیمه رسیده است صورت خواهد گرفت.
از سال 1400 هنگام محاسبه قیمت علاوه بر مشخصات خودرو، سوابق و ویژگیهای راننده نیز بر نرخ حق بیمه تاثیر گذارند. نکته مهم قابل ذکر دیگر در امکان تغییر قانون تعیین مبلغ حق بیمه در سال های آینده است. قانون جدید راننده محور شدن بیمه شخص ثالث امکان صدور بیمه نامه را با توجه به مشخصات راننده فراهم خواهد نمود. در صورتی که این اتفاق بیفتد، ممکن است که دیگر مبلغ حق بیمه با توجه به ویژگی های راننده تعیین شود (به جای توجه به سوابق رانندگی و پلاک خودرو) تعیین شود.
اهمیت این قانون را وقتی متوجه می شوید که بدانید در حال حاضر اگر خودرویی تصادف کند، خسارت های پرداختی توسط شرکت بیمه منتسب به صاحب پلاک خودرو است. این در حالی است که با تغییر این قانون، مجازات خسارات وارده بر عهده شخص راننده مقصر خواهد بود و دیگر این خسارت منتسب به صاحب پلاک خودرو نخواهد بود.
به طور معمول رانندگان بیمه نامه شخص ثالث را برای یک سال تمدید می کنند. اما تمهیداتی اندیشیده شده است تا امکان تمدید بیمه برای کمتر از این مدت برای مثال: 6 ماه و 3 ماه یا حداقل یک ماه وجود داشته باشد که به آن بیمه کوتاه مدت گفته می شود.
محاسبه مبلغ قابل پرداخت برای تمدید این مدت، تابع ضوابط خاص خود است و نسبت به تمدید یکساله بیمه نامه هزینه بیشتری دارد.
در حال حاضر دو روش حضوری و غیرحضوری برای تمدید و تهیه بیمه شخص ثالث وجود دارد.
بررسی روش غیرحضوری با استفاده از سامانه های آنلاین (مانند سامانه آیریس) در پایان راهنمای بیمه شخص ثالث انجام خواهد شد.
اما در مورد مدت زمان تمدید بیمه اشاره کردیم که به طور معمول این زمان یک سال است، اما بنا به نیاز حتی می توان بیمه نامه را به صورت دوره های ماهانه تمدید کرد.
در صورتی که اعتبار بیمه نامه شما رو به اتمام است لازم است بدانید از هر تاریخی که اقدام به تمدید بیمه نامه کنید و بیمه شما ثبت شود، از ساعت ۲۴ آن روز اتومبیل شما دارای بیمه شخص ثالث خواهد بود. بنابراین مهم است که بهترین زمان برای تمدید بیمه شخص ثالث را در نظر گرفت و چند روز قبل از اتمام مهلت اعتبار بیمه نامه باید اقدام نمود.
به طور معمول باید از یک ماه قبل از پایان اعتبار به فکر تمدید بیمه نامه خود باشید. اما بهتر است که این کار را یک هفته تا چند روز قبل از اتمام مهلت بیمه نامه قبلی انجام دهید.
ما در بخش های دیگر راهنمای بیمه شخص ثالث اشاره کردیم که جریمه دیرکرد می تواند باعث افزایش حق بیمه شود. برای همین در صورتی که به موقع و یک یا چند روز قبل از اتمام مهلت اعتبار بیمه آن را تمدید نکنید، هر روز که از تاریخ انقضای اعتبار بیمه بگذرد باید مبلغی را به عنوان جریمه دیرکرد اضافه پرداخت کنید.
اما در صورتی که خودرو بیمه نداشته باشد به عواقب نداشتن بیمه ثالث گرفتار می شوید که توقیف خودرو در صورت برخورد با پلیس از جمله آن ها می باشد.
با توجه به بخشنامه ای که توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 99 صادر شده است، شرکت های بیمه باید به جای نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث، اقدام به ارائه نسخه الکترونیکی و کد یکتا بیمه نامه بنمایند.
کد یکتای بیمه شخص ثالث همان طور که از نام آن پیدا است یک کد چند رقمی است که به صورت یکتا و منحصر به فرد برای هر بیمه نامه شخص ثالث به طور جداگانه صادر خواهد شد.
شرکت های بیمه ای بایستی پس از صادر شدن بیمه شخص ثالث از طریق پیامک یا راه ارتباط الکترونیکی دیگر مواردی مثل کد یکتا بیمه نامه (QR)، لینک نسخه قابل چاپ به صورت PDF و آدرس آنلاین سامانه استعلام بیمه نامه در سایت بیمه مرکزی (سامانه سنهاب) را برای بیمه گزار ارسال کنند.
برای بسیاری از ما روشن است که مزایای حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث چیست و چگونه می تواند منجر به کاهش نیاز به مراجعه حضوری به نمایندگی های بیمه شود.
البته صرفه جویی در مصرف کاغذ و کمک به محیط زیست نیز از جمله مزایای اجرای بخشنامه بیمه مرکزی محسوب می شود.
به طور حتم بیمه نامه شخص ثالث با توجه تک برگ بودن نخواهد توانست اطلاعات زیادی در مورد شرایط شخص ثالث و نحوه پرداخت خسارت توسط شرکت های بیمه در اختیار مخاطبان قرار دهند. زیرا که جزئیات بسیار زیادی در قوانین تصویب شده برای بیمه اجباری خودرو توسط رانندگان وجود دارد که بررسی همه آن ها کار آسانی نخواهد بود.
برای همین آیریس تلاش کرد مطالب مفیدی در ارتباط با تاریخچه و قوانین مصوب در اختیار شما قرار دهد تا به عنوان یک راهنمای جامع بیمه شخص ثالث ضمن آشنایی با آیین ها بتوانید با ضوابط اجرایی این قانون آشنا شوید.
امروزه سامانه های آنلاین نقش مهمی در ارائه خدمات به جامعه بر عهده دارند. خدمات بیمه نیز یکی از خدماتی است که شما می توانید از طریق آنلاین به آن ها دسترسی داشته باشید.
در صورتی که می خواهید بهتر بدانید که مزایای سامانه آیریس برای خرید بیمه شخص ثالث چیست و چرا بهتر است که از سامانه های آنلاین استفاده کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:
امید می رود که با مطالعه بخش های مختلف راهنمای جامع بیمه شخص ثالث به طور کامل متوجه شده باشید که بیمه شخص ثالث چیست و چه نقشی در محافظت از حقوق اشخاص آسیب دیده در سوانح رانندگی ایفا می کند. در این راهنما به تمام موارد مهم درباره بیمه شخص ثالث و قوانین آن که لازم است قبل از خرید بیمه شخص ثالث بدانید؛ پرداخته شد. در صورتی که هنوز سوالی برای شما باقی مانده است می توانید در کامنت ها بنویسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.
هر کجای ایران هستی آنلاین سفارشتو بده
شروع فرآیند خرید