یکی از شاخص های مهم در انتخاب بهترین بیمه، سطح توانگری بیمه ها است و برای همین است که مردم سوالات متعددی در مورد توانگری مالی شرکت های بیمه دارند و به دنبال منابع معتبر برای آگاهی از رتبه توانگری شرکت بیمه هایی مانند بیمه ایران، سامان، آسیا، البرز و سایر بیمه های شناخته شده هستند.
در ادامه سعی خواهد شد تا ضمن بیان نکاتی در ارتباط با توانگری مالی بیمه ها به توانگری بیمه ایران ، توانگری مالی بیمه سامان و چندین شرکت بیمه ای شناخته شده دیگر (بیمه پاسارگاد، آسیا و ...) اشاره شود.
چند فاکتور مهم هستند که در همه کشورهای دنیا برای انتخاب شرکت بیمه مدنظر قرار می گیرند. این فاکتورها به خصوص هنگامی که قصد داشته باشید از خدمات یک شرکت (برای بیمه عمر و بیمه خودرو یا سایر خدمات بیمه استفاده کنید) اهمیت پیدا خواهند کرد.
یکی از مهم ترین این معیارها سطح توانگری مالی شرکتهای بیمه است که نقش تعیین کننده در رتبه بندی شرکت های بیمه دارد.
قبل از این که به صحبت در ارتباط با توانگری بیمه ها پرداخته شود، باید اشاره شود که سطح توانگری از سوی بیمه مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از تایید برای اطلاع عموم درگزارشات آماری منتشر خواهد شد.
برای آشنایی با مهم ترین فاکتورهای انتخاب یک شرکت بیمه می توانید اول مقاله "معیارهای انتخاب شرکت بیمه مناسب" را بخوانید و بعد با مطالعه ادامه این مطلب به بررسی سطح توانگری شرکت های بیمه ای پرداخته تا با توجه به رتبه هر یک از آنها نسبت به انتخاب یک شرکت بیمه مناسب اقدام نمایید.
رتبه توانگری در همه نقاط دنیا اهمیت دارد و به خصوص در ارتباط با شرکت های خصوصی و شرکت های فعال در عرصه های بین المللی بیشتر اهمیت پیدا می کنند و برای همین آیین نامه های مربوط به توانگری مالی شرکت های بیمه جزو مهم ترین آیین نامه هایی هستند که با در نظر گرفتن سطح توانگری شرکت های بیمه به رتبه بندی آن ها می پردازند.
توانگری مالی شرکت های بیمه در 5 سطح زیر تقسیم می شوند:
سطح توانگری یک به این معنی است که شرکت بیمه در حال حاضر توانایی کافی برای ارائه خدمات بیمه ای و عمل نمودن به تعهدات خود را دارد.
توانایی ایفای تعهدات، این فاکتور را به یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب شرکت بیمه مناسب تبدیل کرده است و برای همین بیمه گذاران و کسانی که از خدمات پوشش انواع بیمه مانند بیمه خودرو، و بیمه خدمات درمانی استفاده می کنند به آن اهمیت می دهند.
در صورتی که یک شرکت بیمه دارای نسبت توانگری 100 و یا بیشتر باشد (که با یک عدد نشان داده می شود) در سطح یک قرار می گیرد.
این شرکت ها با توجه به این که در وضعیت مطلوبی قرار دارند نیازی به اعمال نظارت برای برنامه ریزی برای تقویت مالی خود نخواهند داشت.
شرکت هایی که دارای نسبت توانگری بالای 70 و کمتر از 100 هستند در سطح دو قرار می گیرند. این شرکت ها یک درجه پایین تر از شرکت های سطح یک قرار می گیرند.
قرار گرفتن یک شرکت بیمه در سطح دو به معنی این است که:
"شرکت بیمه می تواند به تعهدات خود در برابر بیمه شدگان عمل کند اما باید وضعیت مالی خود را به گونه ای تقویت کند که بتواند به شرایط مطلوب رسیده و در سطح یک قرار گیرد. "
با توجه به لزوم تقویت شرکت هایی که در سطح دو قرار دارند، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخواست هایی را از این شرکت ها به منظور ارائه برنامه های لازم برای تقویت مالی شرکت خواهد کرد.
همچنین این شرکت ها ممکن است که در مواردی نیاز به افزایش سرمایه داشته باشند، که پس از بررسی و تایید برای اجرا به شرکت های مربوطه ابلاغ خواهد شد تا اقدامات لازم در این زمینه صورت پذیرد.
در صورتی که نسبت توانگری برای شرکت بیمه بین 50 تا 70 قرار گرفته باشد، شرکت بیمه دارای سطح سه خواهد بود. این شرکت ها نیاز به تلاش بیشتر برای رسیدن به سطح یک خواهند داشت.
برای رفع این مشکل باید برنامه هایی روشن برای ارتقای وضعیت شرکت تدوین شود و در اختیار بیمه مرکزی قرار داده شود.
در نهایت این برنامه ریزی ها برای ترمیم وضعیت مالی شرکت بیمه استفاده می شوند و چگونگی افزایش سرمایه شرکت برای دو سال آینده را دربرخواهند داشت.
نکته: انتخاب شرکت بیمه دارای توانگری سطح سه می تواند کمی ریسک داشته باشد.
در صورتی که نسبت توانگری یک شرکت بین 10 تا 50 قرار گرفته باشد، این شرکت در سطح چهار قرار خواهد گرفت. در این صورت باید برنامه ریزی شرکت مربوطه به گونه ای باشد که حداقل در مدت یک سال با یک درجه ارتقا وارد سطح سه شود که این کار به طور معمول با اصلاح وضعیت مالی شرکت و استفاده از برنامه های افزایش سرمایه انجام خواهد شد.
شرکتی که نسبت توانگری آن بین 10 تا 50 است، علاوه بر تدوین برنامه های ذکر شده باید اقدامات فوری را برای کاهش صدور بیمه نامه به منظور کاهش تعهدات شرکت انجام دهد.
این شرکت ها باید از سرمایه گذاری دارایی های شرکت در بخش های کم بازده خودداری کنند که این دستورات از طرف بیمه مرکزی در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت. علاوه بر این دادن پاداش به مدیران این شرکت ها متوقف می شود و این روند تا رسیدن شرکت به وضعیت مطلوب ادامه خواهد داشت.
نکته: شرکت های سطح چهار گزینه مناسبی هنگام انتخاب شرکت بیمه نیستند، مگر این که دارای سابقه و اعتبار بالایی باشند (در ادامه به این فاکتور اشاره خواهد شد).
توانگری سطح پنج پایین ترین سطح توانگری برای شرکت های بیمه است که حتی می تواند صفر باشد.
در این حالت ممکن است که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به وضعیت شرکت فعالیت آن را در یک یا چند حوزه به حالت معلق در آورد و یا این که پروانه فعالیت شرکت را در این حوزه ها باطل کند.
نکته: انتخاب شرکت بیمه دارای سطح پنج توصیه نمی شود.
در ادامه مطلب به سطح توانگری بیمه ها و تغییرات آن در طی چند سال گذشته اشاره خواهد شد. در صورتی که علاقه مند هستید با سطح توانگری مالی بیمه ایران ، سطح توانگری مالی بیمه سامان (و سایر بیمه های مطرح در کشور) آشنا شوید در بخش های بعد اطلاعات ارزنده ای در این زمینه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
توانگری مالی شرکت های بیمه ای سالانه تعیین می شود و تقریبا همه شرکت ها هر سال سطح متفاوتی را دارند. با اینحال معمولا سطح غالب توانگری مالی شرکت های بیمه در ایران بین 1 و 2 است.
برخی از شرکت های بیمه چندین سال متوالی سطوح 1 و 2 را به خود اختصاص داده اند. در ادامه به بررسی رتبه توانگری مالی شرکت های بیمه در ایران می پردازیم:
بیمه ایران یکی از شناخته شده ترین بیمه های داخل کشور است که بسیاری از مردم تجربه استفاده از خدمات آن را داشته اند و بسیاری از افراد این شرکت را ایده ال ترین گزینه هنگام نیاز به انتخاب شرکت بیمه می دانند.
با این وجود نسبت توانگری مالی بیمه ایران در بازه زمانی بین سال های 1391 تا 1399 تغییرات زیادی داشته است و حداقل و حداکثر آن به ترتیب برابر با 26 و 199 بوده اند که در سال های 97 و 92 به دست آمده اند. در سال 1399 یعنی سال گذشته نسبت توانگری مالی بیمه ایران 93 بوده است.
این بدان معنی است که سطح توانگری مالی بیمه ایران در دهه گذشته همان طور که گفته خواهد شد بین یک تا چهار بوده است.
بیمه آسیا نیز جزو بیمه های شناخته شده است. نسبت توانگری بیمه آسیا در سال های گذشته حدود 100 بوده است. با این وجود این شرکت در سال 91 کمترین نسبت توانگری را داشت که برابر با 55 بود.
نکته: نسبت توانگری بیمه آسیا در سال های 98 و 99 به ترتیب برابر با 145 و 120 بوده است و برای همین قرار گرفتن در سطح یک، دو و سه را در ده سال گذشته تجربه کرده است.
نسبت توانگری بیمه دانا در سال گذشته برابر با 122 بود. به طور کلی در سال های گذشته نسبت توانگری این بیمه در حدود 100 بوده است که سطح توانگری مالی یک را به خود اختصاص داده است و نشان از وضعیت مناسب آن دارد.
بیمه البرز سطح توانگری قابل قبول و خوبی را در بازه زمانی ده سال قبل داشته است و در تمام این مدت نسبت توانگری بیمه البرز بالای 100 بوده است. برای همین بیمه البرز را می توان جزو گزینه هایی دانست که باید توجه بیشتری به آن نمود.
بیمه معلم به جز سال 1393 که نسبت توانگری آن به بالای 100 رسیده بود به طور کلی نسبت توانگری زیر 100 داشته است و بنا بر اعلام بیمه مرکزی به جز سال 93 سطح توانگری یک را نداشته است.
شرکت بیمه پارسیان سطح توانگری مالی خوبی را در سال های گذشته و به خصوص در دو سال قبل داشته است به گونه ای که در سال های 98 و 99 نسبت توانگری مالی بیمه پارسیان به ترتیب 120 و 129 بوده است.
بیمه ملت یکی از بیمه های سطح یک است که شاید کمتر در مورد آن نشیده باشید. این بیمه با دارا بودن نسبت توانگری مالی بالای 200 (در سال )99 یکی از بیمه هایی است که از این لحاظ جزو شرکت هایی محسوب می شود که یکی از معیارهای مهم انتخاب شدن را دارد. با این وجود گستردگی خدمات این بیمه کمتر از شرکت های باسابقه است.
بیمه رازی رتبه توانگری مالی بین 70 تا 166 را در سال های گذشته تجربه کرده است (در سال 99 این نسبت برابر با 102 بوده است). برای همین این شرکت در زمره شرکت های دارای سطح توانگری مالی سطح یک قرار دارد.
بیمه سامان یکی دیگر از شرکت های بیمه ای است که در بازه زمانی بین سال های 1391 و 1399 رتبه توانگری مالی یک را داشته است. در واقع سطح توانگری مالی بیمه سامان در چند سال گذشته همواره بالای صد بوده است.
بیمه نوین نسبت رتبه توانگری متغیری را در سال های گذشته داشته است و حتی در سال 1395 نسبت توانگری آن به 33 رسید. با این وجود به طور کلی سطح توانگری بیمه نوین قابل قبول بوده و در سال 1399 برابر با 114 بوده است.
بیمه پاسارگاد یکی دیگر از شرکت های مطرح ارائه دهنده خدمات بیمه ای است که سطح توانگری بالایی را در بازه زمانی مورد بررسی داشته است. حتی در سال 1399 توانگری مالی بیمه پاسارگاد 219 بود که در کنار بیمه ملت جزو بالاترین سطوح توانگری است که در این سال توسط شرکت های بیمه بنا به تایید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دست آورده است.
سطح توانگری مالی بیمه کارآفرین در دهه نود همواره برابر با یک بوده است و عدد اختصاص یافته به نسبت توانگری این شرکت در بازه بین 100 تا 177 بوده است (بالاترین رتبه توانگری برای بیمه کارآفرین مربوط به سال 1399 بوده است). این نشان می دهد بیمه کارآفرین هنگام انتخاب شرکت بیمه گزینه مناسبی است.
عملکرد بیمه سینا در سطح توانگری که به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب شرکت بیمه مناسب شناخته می شود قابل قبول بوده است. این شرکت در سال گذشته با نسبت توانگری 115 موفق به کسب سطح یک شده است.
بیمه دی عملکرد متغیری را در دهه نود از جنبه سطح و نسبت توانگری مالی شرکت به نمایش گذاشت (نسبت توانگری بیمه دی در سال 1394 حتی به زیر صفر رسید).
با این وجود در سال های قبل نسبت توانگری بیمه دی افزایش یافت و در سال 1399 نسبت توانگری بیمه دی به بالای 200 رسید و این شرکت را در زمره شرکت های دارای توانگری یک قرار داد.
شرکت بیمه میهن با دارا بودن سطح توانگری 446 در سال 1391 جزو شرکت های برتر و دارای بالاترین سطح توانگری مالی بود. اما در اواسط دهه نود این توانگری کمتر شده و به زیر 50 نیز رسید.
در سال 1399 نسبت توانگری مالی بیمه میهن برابر با 104 بود و این شرکت در حال حاضر یک شرکت دارای سطح توانگری یک محسوب می شد.
بیمه کوثر مانند بیمه میهن در سال 1391 نسبت توانگری بالایی داشت که بیش از پانصد بود ولی به تدریج این سطح کاهش یافت. با این وجود سطح توانگری بیمه کوثر در این سال ها نسبتا بالاتر از بیمه میهن بوده است و در سال 1399 این نسبت برابر با 127 بود.
علاوه بر شرکت هایی که در بالا به آن ها اشاره شد شرکت های بیمه ای دیگری هم هستند که در صنعت بیمه در حال فعالیت بوده و هر یک دارای سطح توانگری خاص خود می باشند. شما می توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد این شرکت ها به سایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید.
توانگری مالی شرکت های بیمه معیار مهمی برای انتخاب یک شرکت بیمه است و به همین دلیل بهتر است توجه بیشتری به این معیار داشته باشید و هنگام انتخاب یک شرکت بیمه سعی کنید نگاهی به رتبه یا سطح توانگری بیمه ها داشته باشید.
هر کجای ایران هستی آنلاین سفارشتو بده
شروع فرآیند خرید