ابتدای اسفند ماه سال 1397 بود که خبر رسید شرکتهای بیمه توافق کردند، برای مدیریت بخشی از زیانهای وارد شده، 5/2 درصد تخفیفی را که قانون بیمه شخص ثالث برای خریداران در نظر گرفته را اعمال نکنند و تمامی بیمه نامه های صادره باید دارای کد یکتای بیمه مرکزی باشند.
با آیریس همراه باشید تا نگاه کوتاهی به دلایل حذف کوپنهای تخفیف بیمه و علل صدور کد یکتا و کد QR روی بیمههای شخص ثالث داشته باشیم.
بر اساس ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، شرکتهای بیمه میتوانند تا 5/2 درصد کمتر از نرخ مصوب شورای عالی بیمه را ملاک عمل خود قرار دهند. بر این اساس، اعمال تخفیف بیشتر از 5/2 درصد توسط شرکتهای بیمه، منوط به کسب مجوز از بیمه مرکزی بوده و بیمه مرکزی در اعطای این مجوز باید توانگری مالی شرکت، شرایط عمومی بازار و حفظ رقابت پذیری شرکت های بیمه را مدنظر قرار دهد؛ همچنین شرکت های بیمه میتوانند در صورتی که خدمات ویژه ای برای ارائه کردن به مشتریان دارند، با تایید بیمه مرکزی تا 5/2 درصد بیشتر از قیمت های تعیین شده، از بیمه گذار دریافت کنند. با این حال عدم سود ده بودن شخص ثالث در سالهای اخیر، هزینه های ناشی از خسارت تصادفات رانندگی به دلیل نوسان نرخ ارز و بالا بودن غیرمتعارف ضریب خسارت آنها، دلایل خوب است تا شرکت های بیمه از 5/2 درصد تخفیف صرف نظر کنند.
صدور کد یکتا و کد QR روی بیمههای ثالث جدید و مزایای آن
صدور این کدها بر خلاف کوپن ها به صورت سیستمی بوده، بنابراین از تخفیفات غیر واقعی و غیر فنی که برخی از شرکت های بیمه در صدور بیمه نامه های شخص ثالث انجام می دانند، پیشگیری کرده است. کد یکتا شماره سریال ۱۱ رقمی است که در روی بیمه نامه درج میشود. اگر بیمه نامه شما فاقد کد یکتا است، باید در هنگام تمدید یا صدور بیمه نامه این کد را از نمایندگی شرکت بیمه مطالبه کنید چرا که بیمه نامه فاقد کد یکتا از نظر بیمه مرکزی فاقد اعتبار میباشد(بیمه نامه هایی که آیریس به صورت فیزیکی یا آنلاین برای شما صادر میکند دارای کد یکتا و QR خواهد بود).
آیا حذف کوپن های بیمه شخص ثالث مزایای دیگری هم دارد؟
- کاهش میزان اشتباهات کارگزاری ها و نمایندگان بیمه در زمان صدور بیمه نامه ها
- ثبت دقیق اطلاعاتی از جمله پلاک ماشین، سوابق دریافت و پرداخت خسارتها و اضافه شدن تعداد خسارت های مالی و جانی، شماره بیمه نامه، تعهدات بیمه نامه، مشخصات بیمه گذار، محاسبات حق بیمه، مشخصات خودرو، اطلاعات بیمه نامه قبلی و اطلاعات واحد صدور بیمه نامه جدید
- دسترسی مستقیم متن، وب سایت، شماره تماس و.... با گوشی های هوشمند و برخی از دستگاه های اختصاصی خواندن کد QR
- یکسانسازی تمامی بیمه نامه های شخص ثالث همه شرکت های بیمه
- کاهش پلکانی درصد میزان تخفیفات در هر خسارت جانی و مالی بر اساس قوانین جدید بیمه شخص ثالث:
در آیین نامه جدید به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران ترتیبی اتخاذ شده است که در تصادفات منجر به خسارت مالی برای بار اول ۲۰ درصد تخفیفات و در تصادف دوم۳۰ درصد و در تصادف سوم به بعد 40 درصد آن از بین می رود. در تصادفات جانی نیز، 30 واحد درصد برای خسارت اول، 70 واحد درصد بار دوم و 100 واحد درصد بار سوم از تخفیفات کاسته می شود و برای حمایت از بیمه گذارانی که ریسک پایین تری دارند نیز اضافه نرخ برای رانندگان پرخطر اعمال می شود. یعنی بطور مثال اگر فردی 20 درصد تخفیف عدم خسارت داشته باشد و دوبار تصادف در آن سال بیمه ای داشته باشد چون 30 واحد درصد از مجموع تخفیفات آن بیشتر است 10 درصد به نرخ حق بیمه آن اضافه می شود. همچنین در سامانه نیروی انتظامی به ازاء هر نمره منفی تخلف حادثه ساز یک درصد که جمعاً ۳۰ درصد می تواند به حق بیمه اضافه شود.
بنابراین، هدف از طراحی کوپن، آمارگیری میزان تصادفات بود که با تمهیدات اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی و شرکت های بیمه مقرر شد، از اول سال 98 چاپ کوپن حذف شد چرا که تمام اطلاعات به صورت سیستمی ثبت می شود و در اختیار تمام شرکت های بیمه قرار دارد و محاسبه تخفیفات و جرائم بر اساس آن ها انجام می گیرد.
هر کجای ایران هستی آنلاین سفارشتو بده
شروع فرآیند خرید