شاید برای شما هم پیش آمده باشد زمانی که تصادف کرده اید و شما در این حادثه مقصر نبوده اید، بعد از مراجعه به واحد خسارت بیمه شخص ثالث، راننده خاطی حضور پیدا نکرده باشد و شما ندانید باید چه کاری انجام دهید. به همین دلیل ما در این جا به این موضوع می پردازیم تا در صورت برخورد با این مشکل بتوانید آن را مدیریت و حل کنید.
تاکنون هم حضور فرد مقصر و هم حضور فرد زیان دیده در شرکت های بیمه ای برای پرداخت خسارت مالی و یا جانی الزامی و واجب بوده است. از آنجایی که تا به حال این مشکل زیاد پیش آمده است یعنی مقصران زیادی برای تعیین مقدار خسارت و پرداخت آن حاضر نشده اند، قانون برای حل این مشکل راهکارها و روش هایی برای پرداخت خسارت به افراد زیان دیده در حوادث و تصادفات رانندگی بدون حضور مقصر حادثه ارائه دادهاند.
در حال حاضر روابط عمومی بیمه ایران و تعدادی دیگر از شرکت های بیمه رفع موانع قانونی برای حضور مقصر در پرداخت خسارت به فرد زیان دیده را اعلام کرده اند. در همین راستا تفاهم نامه ای بین بیمه مرکزی ایران، سندیکای بیمهگران، پلیس راهور جمهوری اسلامی ایران امضا شد تا از این پس پرداخت خسارت و هزینه به افراد زیاندیده در تصادفات و حوادث راهنمایی رانندگی بدون حضور فرد مقصر در کمترین زمان ممکن انجام شود.
فرد زیان دیده در تصادف چه مراحل و مدارکی را باید برای دریافت خسارت بدون حضور مقصر به شرکت بیمه کننده ارائه کند؟
در پاسخ باید گفت که همه افراد زیان دیدهای که قصد دارند برای دریافت خسارت های خودرو اقدام نمایند، باید بعد از مراجعه به محل های پرداخت خسارت مربوط به شرکت بیمه کننده مورد نظر، بیمه نامه فرد مقصر تصادف، یک برگ کپی گواهینامه، یک تصویر از محل آسیب دیده خودروی فرد مقصر را به شرکت بیمه کننده ارائه کند. علاوه بر این مدارک، فرد زیاندیده باید یک برگه اقرا نامه از فرد مقصر که در آن فرد به مقصر بودن خودش در این حادثه اشاره و اقرار کرده باشد را همراه داشته باشد.
عدم همکاری مقصر حادثه در کروکی پلیس راهور:
ابتدا به مفهوم کروکی می پردازیم و با انواع آن آشنا می شویم. کروکی یکی از مهم ترین اسناد حادثه های رانندگی به شمار می رود، شامل نقشه یا تصویری از نحوه رخ دادن یک حادثه می شود که جزییات زمانی و مکانی حادثه درکناره درج مسیر حرکت و برخورد خودروها را نشان می دهد که پس از تصادفات توسط پلیس راهور تهیه می گردد. کروکی هم به دو نوع کروکی سازشی و کروکی غیر سازشی تقسیم می شود در ادامه با شرایط هر کدام از کروکی ها آشنا می شویم.
شرایط رسم کروکی سازشی :
سازش و توافق طرفین در رابطه با مقصر تصادف
خسارات وارد شده کمتر از حد پوشش بیمه باشد
یکی از طرفین حادثه خودروی خود را بیمه شخص ثالث نکرده باشد
بیشتر از یک خودرو در حادثه تاثیر داشته باشند
شرایط ترسیم کروکی غیر سازشی :
عدم توافق طرفین در رابطه با مقصر تصادف یا سهم خود در آن
خسارات حادثه بیشتر از سقف تعهدات بیمه باشد
تصادف جرحی باشد
خسارات تصادف مربوط به بیشتر از یک خودرو باشد
شرکت های بیمه بر این باورند که مبلغ قابل توجه ای از بودجه ای که برای جبران خسارات حوادث احتمالی صرف خسارات مربوط به تصادفات ساختگی و جعلی شده است. به همین علت طی جلساتی، فرمانده پلیس راهور با نمایندگان بیمه مرکزی راهکارهای کاهش آمار تصادفات ساختگی را بررسی کردند تا شرایطی را با همکاری شرکت های بیمه فراهم کنند که افسران پلیس راه کشور با استفاده از نرم افزار الکترونیکی کروکی ها را به صورت الکترونیکی ترسیم کنند.
افزایش چند برابری قیمت خودروها باعث شده که تصادفات جزئی نیز مورد اهمیت واقع شود و برای رفع مشکلات ناشی از تصادفات جزیی پلیس راهور درصورت توافق داشتن طرفین سقف مبلغ پرداختی بیمه بدون نیاز به کروکی پلیس را به 11 میلیون تومان در سال 99 افزایش داده است.
هر کجای ایران هستی آنلاین سفارشتو بده
شروع فرآیند خرید